Det første som møter deg, er lyden.
Damplokomotivet puster tungt.
«Shika-tshika-tshika-tshikashhhhhh»
Så et bestemt «tuuuuuut!»
Første stasjon er Flaksvand
Utenfor et hvitt trehus sitter en pitteliten Egil Flakk på en benk i hagen og skuer utover vannet. Et sort Märklin-lokomotiv tuter i hilsen idet toget forlater Flaksvand stasjon og passerer huset, før det forsvinner inn i fjellet.
Til ære for sponsoren er barndomshjemmet gjenoppbygd. I dag er det meste borte. Flaksvandsbanen, som fraktet tømmer ned til Lillesand, ble nedlagt i 1953. Det meste av metallet er for lengst blitt spiker.
Helge Havnes i Pensens venner slår ut med armene og skuer utover det vel 800 kvadratmeter store riket.
I det store fabrikklokalet på Devoldfabrikken har medlemmene i modelljernbaneforeningen - for det meste godt voksne «gutter » - god plass til å boltre seg på. De har bygget en hel liten verden av mektige Sundolitt-fjell, dype skoger, elver, industriområder, miniatyrmennesker i små miniatyr-trehus, og hele små byer i jugendstil.
Og ikke minst: Mange hundre meter med togskinner. Både likstrømsskinner, og den klassiske Märklin - to ulike modelljernbanespor som får leve i fredelig sameksistens, med plass til både amerikanske, kontinentale tog, såvel som nyere tog av typen NSB.
Ennå er bare en fjerdedel av arealet tatt i bruk. Guttene har store planer for resten. Men allerede nå er det mye å vise fram når lokalet åpnes for besøkende i adventshelgene.
For hundre år siden ble det bygd jernbane overalt.
Jernbanen var symbolet på fremgang, utvikling og progresjon. Over Hardangervidda ble Bergensbanen reist under svært krevende forhold. Mange mente det ikke var mulig.
Så var det Møre og Romsdal sin tur. I 1924 ble Raumabanen åpnet av Kong Haakon i Åndalsnes. Over 500 arbeidere hadde jobbet med anlegget. Sju av dem omkom.
– Det kostet 48 millioner å bygge den gangen. I dag ville det nok kostet mangfoldige millioner å bygge på sam
me måte, sier Leif Johnny Olestad, Raumabane-entusiast gjennom 32 år.
Få personer, om noen, vet mer om Raumabanen enn ham.
Toget ble også viktig for turismen. I 1927 åpnet en jernbanerestaurant på Bjorli med plass til mange hundre gjester.
Jernbanerestauranten brant ned under krigen, og ble aldri gjenreist. Raumabanen ble heller aldri bygget ut videre.
Gradvis gikk det nedover.
– Bilvegen kom, og så kom det flyplasser i både Molde, Ålesund og Kristiansund. En del av trafikken stagnerte vel den vegen, sier Olestad.
– Etter krigen begynte man å gjøre klar for spor videre til Ålesund, men det gikk ikke gjennom på Stortinget. Det hadde nok vært en mye mer positiv utvikling for både person og gods hvis det hadde gått til Molde og Ålesund, tror han.
– Toppåret var i 1980, da reiste over 150.000. Men i dag virker det som trafikken øker igjen, sier Olestad.
Selv har han realisert en gammel drøm, og flyttet inn på Marstein stasjon. Hver dag ser han togene kjøre forbi, ofte tuter de i hilsen, før de fortsetter ferden under voldsomme fossefjall, bratte fjell og snøkledde fjelltopper.